Profese

Co to byla přeprava spěšnin?

Problematiku celkem věrně postihuje článek Pavla Stejskala, který byl publikován k desátému výročí ukončení provozu spěšnin u Českých drah - cituji: 

"Před 10 lety, k 1. lednu 2005, byla u Českých drah ukončena přeprava spěšnin. Spěšniny byly zásilky, které nesplňovaly podmínky pro spoluzavazadla a zásady pro přepravu spěšnin se také během dlouholetého provozu značně měnily. S koncem roku 2004 pak výraz „spěšnina“ zanikl. Část spěšnin byla přepravována speciálními, k tomu určenými vlaky. Tyto vlaky vycházely z větších měst v celé České republice, před rozdělením v Československu a směřovaly v převážné míře do Prahy a odtud jezdily zase zpět. Poslední z těchto vlaků vyjely dne 3. 12. 2004. 

Další spěšniny byly přepravovány v krytých vozech, nebo ve služebních vozech osobní dopravy. Zrušením této přepravy (stejně jako cestovních zavazadel) došlo ke zrušení spěšninových vlaků i jednotlivých „kurzů“. Zrušení této přepravy předcházely různé změny v podmínkách této přepravy. Největší ranou pro přepravu spěšnin bylo několik let před jejím zrušením, zdražení přepravného o 100 %, aniž byly učiněny kroky k lepšímu přístupu k zákazníkům a zrychlení této přepravy. Se zdražením přišlo také zhoršení podmínek, omezily se některé spoje a došlo také v některých případech i prodloužení dodacích lhůt. Tím ale nastal masivní odliv přepravců, s tím přišlo další omezení spojů, které nakonec vyústilo ke zrušení přepravy spěšnin. 

A to vše v době, kdy nastupovala razantní konkurence nejen České pošty, ale mnoha privátních dodavatelů, kteří jsou schopni obdobné zásilky dovést z domu do domu. Železnice tak opustila své tradiční přepravy, stejně tak jako zhruba před třiceti roky před tím, kdy byla zrušena přeprava kusových zásilek (zde neplést v současnosti hojně mediálně prezentované jednotlivé vozové zásilky). Na tyto kusové zásilky byly tehdejší ČSD zařízené sítí překladišť, měly svá nákladní auta, takže nebyl problém dopravy z domu do domu. Fungovaly i tzv. přepravní skříně, do kterých mohli přepravci své kusové zásilky naložit. Přepravní skříně se jednoduchou manipulací mohly přeložit z rampy do železničního vozu. Od přepravce je dovezlo nákladní auto ČSD, vybavené rampou s kladkou na manipulaci přepravních skříní. Přes poměrně úspěšné, síťové fungování byla kusová přeprava zrušena okolo roku 1976 a předána ČSAD."

zdroj: celý článek včetně fotodokumentace je k přečtení na serveru vlaky.net

Stromořadní
(u terminálu IDS)
690 02 Břeclav
(+420) 607 732 721 vlakova-posta@email.cz